Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Falköping |
2010 |
0,634 |
1 |
Falköping |
2011 |
0,610 |
2 |
Falköping |
2012 |
0,564 |
3 |
Falköping |
2013 |
0,538 |
4 |
Falköping |
2014 |
0,516 |
5 |
Falköping |
2015 |
0,494 |
6 |
Falköping |
2016 |
0,448 |
7 |
Falköping |
2017 |
0,431 |
8 |
Falköping |
2018 |
0,402 |
9 |
Falköping |
2019 |
0,403 |
10 |
Falköping |
2020 |
0,389 |
11 |
Falköping |
2021 |
0,401 |
12 |
Falköping |
2022 |
0,350 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.