Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Eslöv |
2010 |
0,599 |
1 |
Eslöv |
2011 |
0,577 |
2 |
Eslöv |
2012 |
0,533 |
3 |
Eslöv |
2013 |
0,510 |
4 |
Eslöv |
2014 |
0,489 |
5 |
Eslöv |
2015 |
0,469 |
6 |
Eslöv |
2016 |
0,424 |
7 |
Eslöv |
2017 |
0,354 |
8 |
Eslöv |
2018 |
0,364 |
9 |
Eslöv |
2019 |
0,363 |
10 |
Eslöv |
2020 |
0,347 |
11 |
Eslöv |
2021 |
0,353 |
12 |
Eslöv |
2022 |
0,307 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.