Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Danderyd |
2010 |
0,235 |
1 |
Danderyd |
2011 |
0,224 |
2 |
Danderyd |
2012 |
0,206 |
3 |
Danderyd |
2013 |
0,196 |
4 |
Danderyd |
2014 |
0,189 |
5 |
Danderyd |
2015 |
0,182 |
6 |
Danderyd |
2016 |
0,166 |
7 |
Danderyd |
2017 |
0,106 |
8 |
Danderyd |
2018 |
0,079 |
9 |
Danderyd |
2019 |
0,080 |
10 |
Danderyd |
2020 |
0,077 |
11 |
Danderyd |
2021 |
0,080 |
12 |
Danderyd |
2022 |
0,070 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.