Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Dals-Ed | 2010 | 0,545 |
Dals-Ed | 2011 | 0,529 |
Dals-Ed | 2012 | 0,490 |
Dals-Ed | 2013 | 0,465 |
Dals-Ed | 2014 | 0,446 |
Dals-Ed | 2015 | 0,431 |
Dals-Ed | 2016 | 0,397 |
Dals-Ed | 2017 | 0,506 |
Dals-Ed | 2018 | 0,453 |
Dals-Ed | 2019 | 0,455 |
Dals-Ed | 2020 | 0,441 |
Dals-Ed | 2021 | 0,459 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.