Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Dals-Ed |
2010 |
0,545 |
1 |
Dals-Ed |
2011 |
0,529 |
2 |
Dals-Ed |
2012 |
0,490 |
3 |
Dals-Ed |
2013 |
0,465 |
4 |
Dals-Ed |
2014 |
0,446 |
5 |
Dals-Ed |
2015 |
0,428 |
6 |
Dals-Ed |
2016 |
0,394 |
7 |
Dals-Ed |
2017 |
0,503 |
8 |
Dals-Ed |
2018 |
0,450 |
9 |
Dals-Ed |
2019 |
0,451 |
10 |
Dals-Ed |
2020 |
0,440 |
11 |
Dals-Ed |
2021 |
0,455 |
12 |
Dals-Ed |
2022 |
0,406 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.