Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Burlöv |
2010 |
0,730 |
1 |
Burlöv |
2011 |
0,700 |
2 |
Burlöv |
2012 |
0,641 |
3 |
Burlöv |
2013 |
0,613 |
4 |
Burlöv |
2014 |
0,589 |
5 |
Burlöv |
2015 |
0,562 |
6 |
Burlöv |
2016 |
0,509 |
7 |
Burlöv |
2017 |
0,507 |
8 |
Burlöv |
2018 |
0,449 |
9 |
Burlöv |
2019 |
0,434 |
10 |
Burlöv |
2020 |
0,415 |
11 |
Burlöv |
2021 |
0,418 |
12 |
Burlöv |
2022 |
0,362 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.