Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Bräcke | 2010 | 1,164 |
Bräcke | 2011 | 1,148 |
Bräcke | 2012 | 1,076 |
Bräcke | 2013 | 1,052 |
Bräcke | 2014 | 1,031 |
Bräcke | 2015 | 1,003 |
Bräcke | 2016 | 0,915 |
Bräcke | 2017 | 0,879 |
Bräcke | 2018 | 0,711 |
Bräcke | 2019 | 0,725 |
Bräcke | 2020 | 0,708 |
Bräcke | 2021 | 0,737 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.