Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Bromölla | 2010 | 0,579 |
1 | Bromölla | 2011 | 0,556 |
2 | Bromölla | 2012 | 0,518 |
3 | Bromölla | 2013 | 0,496 |
4 | Bromölla | 2014 | 0,476 |
5 | Bromölla | 2015 | 0,456 |
6 | Bromölla | 2016 | 0,414 |
7 | Bromölla | 2017 | 0,418 |
8 | Bromölla | 2018 | 0,396 |
9 | Bromölla | 2019 | 0,398 |
10 | Bromölla | 2020 | 0,388 |
11 | Bromölla | 2021 | 0,404 |
12 | Bromölla | 2022 | 0,352 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.