Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Bollebygd |
2010 |
1,157 |
1 |
Bollebygd |
2011 |
1,121 |
2 |
Bollebygd |
2012 |
1,018 |
3 |
Bollebygd |
2013 |
0,974 |
4 |
Bollebygd |
2014 |
0,931 |
5 |
Bollebygd |
2015 |
0,884 |
6 |
Bollebygd |
2016 |
0,784 |
7 |
Bollebygd |
2017 |
0,806 |
8 |
Bollebygd |
2018 |
0,893 |
9 |
Bollebygd |
2019 |
0,891 |
10 |
Bollebygd |
2020 |
0,856 |
11 |
Bollebygd |
2021 |
0,875 |
12 |
Bollebygd |
2022 |
0,757 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.