Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Båstad | 2010 | 0,636 |
1 | Båstad | 2011 | 0,617 |
2 | Båstad | 2012 | 0,569 |
3 | Båstad | 2013 | 0,548 |
4 | Båstad | 2014 | 0,524 |
5 | Båstad | 2015 | 0,508 |
6 | Båstad | 2016 | 0,458 |
7 | Båstad | 2017 | 0,495 |
8 | Båstad | 2018 | 0,479 |
9 | Båstad | 2019 | 0,475 |
10 | Båstad | 2020 | 0,451 |
11 | Båstad | 2021 | 0,458 |
12 | Båstad | 2022 | 0,395 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.