Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Arvidsjaur | 2010 | 1,630 |
1 | Arvidsjaur | 2011 | 1,585 |
2 | Arvidsjaur | 2012 | 1,471 |
3 | Arvidsjaur | 2013 | 1,416 |
4 | Arvidsjaur | 2014 | 1,365 |
5 | Arvidsjaur | 2015 | 1,321 |
6 | Arvidsjaur | 2016 | 1,217 |
7 | Arvidsjaur | 2017 | 1,154 |
8 | Arvidsjaur | 2018 | 1,094 |
9 | Arvidsjaur | 2019 | 1,120 |
10 | Arvidsjaur | 2020 | 1,094 |
11 | Arvidsjaur | 2021 | 1,130 |
12 | Arvidsjaur | 2022 | 0,990 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.