Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Alingsås |
2010 |
0,438 |
1 |
Alingsås |
2011 |
0,421 |
2 |
Alingsås |
2012 |
0,386 |
3 |
Alingsås |
2013 |
0,369 |
4 |
Alingsås |
2014 |
0,351 |
5 |
Alingsås |
2015 |
0,336 |
6 |
Alingsås |
2016 |
0,304 |
7 |
Alingsås |
2017 |
0,292 |
8 |
Alingsås |
2018 |
0,268 |
9 |
Alingsås |
2019 |
0,267 |
10 |
Alingsås |
2020 |
0,257 |
11 |
Alingsås |
2021 |
0,263 |
12 |
Alingsås |
2022 |
0,228 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.