Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Östhammar | 2010 | 0,503 |
1 | Östhammar | 2011 | 0,486 |
2 | Östhammar | 2012 | 0,452 |
3 | Östhammar | 2013 | 0,434 |
4 | Östhammar | 2014 | 0,418 |
5 | Östhammar | 2015 | 0,401 |
6 | Östhammar | 2016 | 0,363 |
7 | Östhammar | 2017 | 0,402 |
8 | Östhammar | 2018 | 0,379 |
9 | Östhammar | 2019 | 0,377 |
10 | Östhammar | 2020 | 0,364 |
11 | Östhammar | 2021 | 0,374 |
12 | Östhammar | 2022 | 0,326 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.