Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Älvkarleby |
2010 |
0,579 |
1 |
Älvkarleby |
2011 |
0,561 |
2 |
Älvkarleby |
2012 |
0,520 |
3 |
Älvkarleby |
2013 |
0,497 |
4 |
Älvkarleby |
2014 |
0,478 |
5 |
Älvkarleby |
2015 |
0,455 |
6 |
Älvkarleby |
2016 |
0,411 |
7 |
Älvkarleby |
2017 |
0,400 |
8 |
Älvkarleby |
2018 |
0,397 |
9 |
Älvkarleby |
2019 |
0,396 |
10 |
Älvkarleby |
2020 |
0,380 |
11 |
Älvkarleby |
2021 |
0,388 |
12 |
Älvkarleby |
2022 |
0,338 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.