Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Älvdalen | 2010 | 1,153 |
1 | Älvdalen | 2011 | 1,119 |
2 | Älvdalen | 2012 | 1,040 |
3 | Älvdalen | 2013 | 1,008 |
4 | Älvdalen | 2014 | 0,980 |
5 | Älvdalen | 2015 | 0,949 |
6 | Älvdalen | 2016 | 0,870 |
7 | Älvdalen | 2017 | 1,015 |
8 | Älvdalen | 2018 | 0,931 |
9 | Älvdalen | 2019 | 0,947 |
10 | Älvdalen | 2020 | 0,915 |
11 | Älvdalen | 2021 | 0,943 |
12 | Älvdalen | 2022 | 0,825 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.