Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Örnsköldsvik

2010

1,40

1

Örnsköldsvik

2011

1,33

2

Örnsköldsvik

2012

1,27

3

Örnsköldsvik

2013

1,24

4

Örnsköldsvik

2014

1,22

5

Örnsköldsvik

2015

1,27

6

Örnsköldsvik

2016

1,23

7

Örnsköldsvik

2017

1,17

8

Örnsköldsvik

2018

1,01

9

Örnsköldsvik

2019

0,99

10

Örnsköldsvik

2020

0,91

11

Örnsköldsvik

2021

0,90

12

Örnsköldsvik

2022

0,81

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21