Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Åtvidaberg

2010

1,32

1

Åtvidaberg

2011

1,25

2

Åtvidaberg

2012

1,20

3

Åtvidaberg

2013

1,17

4

Åtvidaberg

2014

1,15

5

Åtvidaberg

2015

1,20

6

Åtvidaberg

2016

1,17

7

Åtvidaberg

2017

1,09

8

Åtvidaberg

2018

0,99

9

Åtvidaberg

2019

0,97

10

Åtvidaberg

2020

0,90

11

Åtvidaberg

2021

0,88

12

Åtvidaberg

2022

0,79

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21