Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Älvsbyn 2010 1,42
1 Älvsbyn 2011 1,36
2 Älvsbyn 2012 1,30
3 Älvsbyn 2013 1,28
4 Älvsbyn 2014 1,26
5 Älvsbyn 2015 1,32
6 Älvsbyn 2016 1,29
7 Älvsbyn 2017 1,28
8 Älvsbyn 2018 1,24
9 Älvsbyn 2019 1,22
10 Älvsbyn 2020 1,12
11 Älvsbyn 2021 1,12
12 Älvsbyn 2022 1,01
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken har minskat förhållandevis snabbt under mätperioden, av två skäl. För det första har bilarna i trafik blivit allt mer energieffektiva. För det andra har en allt högre andel förnybara drivmedel använts i vägtrafiken.

År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. År 2024 ökade denna klimatpåverkan hela 18 procent jämfört med år 2023, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024. Ett annat skäl är att körsträckan i bil ökade år 2024, vilket kan sättas i samband med sänkt skatt på bensin och diesel.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-12-16