Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Upplands-Bro

2010

1,83

1

Upplands-Bro

2011

1,72

2

Upplands-Bro

2012

1,61

3

Upplands-Bro

2013

1,56

4

Upplands-Bro

2014

1,50

5

Upplands-Bro

2015

1,54

6

Upplands-Bro

2016

1,46

7

Upplands-Bro

2017

1,84

8

Upplands-Bro

2018

1,51

9

Upplands-Bro

2019

1,44

10

Upplands-Bro

2020

1,28

11

Upplands-Bro

2021

1,23

12

Upplands-Bro

2022

1,07

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21