Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Sollefteå

2010

1,83

1

Sollefteå

2011

1,76

2

Sollefteå

2012

1,70

3

Sollefteå

2013

1,67

4

Sollefteå

2014

1,63

5

Sollefteå

2015

1,72

6

Sollefteå

2016

1,67

7

Sollefteå

2017

1,40

8

Sollefteå

2018

1,33

9

Sollefteå

2019

1,33

10

Sollefteå

2020

1,23

11

Sollefteå

2021

1,22

12

Sollefteå

2022

1,10

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21