Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Smedjebacken

2010

1,72

1

Smedjebacken

2011

1,64

2

Smedjebacken

2012

1,57

3

Smedjebacken

2013

1,53

4

Smedjebacken

2014

1,51

5

Smedjebacken

2015

1,57

6

Smedjebacken

2016

1,52

7

Smedjebacken

2017

1,42

8

Smedjebacken

2018

1,40

9

Smedjebacken

2019

1,37

10

Smedjebacken

2020

1,26

11

Smedjebacken

2021

1,24

12

Smedjebacken

2022

1,11

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21