Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Skinnskatteberg

2010

2,10

1

Skinnskatteberg

2011

2,01

2

Skinnskatteberg

2012

1,93

3

Skinnskatteberg

2013

1,88

4

Skinnskatteberg

2014

1,84

5

Skinnskatteberg

2015

1,92

6

Skinnskatteberg

2016

1,89

7

Skinnskatteberg

2017

1,90

8

Skinnskatteberg

2018

1,81

9

Skinnskatteberg

2019

1,78

10

Skinnskatteberg

2020

1,64

11

Skinnskatteberg

2021

1,62

12

Skinnskatteberg

2022

1,44

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21