Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Oskarshamn

2010

1,20

1

Oskarshamn

2011

1,13

2

Oskarshamn

2012

1,08

3

Oskarshamn

2013

1,06

4

Oskarshamn

2014

1,04

5

Oskarshamn

2015

1,09

6

Oskarshamn

2016

1,04

7

Oskarshamn

2017

1,17

8

Oskarshamn

2018

1,14

9

Oskarshamn

2019

1,11

10

Oskarshamn

2020

1,01

11

Oskarshamn

2021

1,00

12

Oskarshamn

2022

0,90

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21