Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Nynäshamn

2010

0,90

1

Nynäshamn

2011

0,85

2

Nynäshamn

2012

0,80

3

Nynäshamn

2013

0,78

4

Nynäshamn

2014

0,76

5

Nynäshamn

2015

0,78

6

Nynäshamn

2016

0,76

7

Nynäshamn

2017

0,67

8

Nynäshamn

2018

0,78

9

Nynäshamn

2019

0,76

10

Nynäshamn

2020

0,69

11

Nynäshamn

2021

0,66

12

Nynäshamn

2022

0,58

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21