Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Ljusnarsberg

2010

1,75

1

Ljusnarsberg

2011

1,68

2

Ljusnarsberg

2012

1,61

3

Ljusnarsberg

2013

1,57

4

Ljusnarsberg

2014

1,54

5

Ljusnarsberg

2015

1,61

6

Ljusnarsberg

2016

1,55

7

Ljusnarsberg

2017

1,58

8

Ljusnarsberg

2018

1,34

9

Ljusnarsberg

2019

1,33

10

Ljusnarsberg

2020

1,24

11

Ljusnarsberg

2021

1,25

12

Ljusnarsberg

2022

1,14

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21