Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Lidingö

2010

0,19

1

Lidingö

2011

0,18

2

Lidingö

2012

0,17

3

Lidingö

2013

0,16

4

Lidingö

2014

0,16

5

Lidingö

2015

0,16

6

Lidingö

2016

0,16

7

Lidingö

2017

0,27

8

Lidingö

2018

0,21

9

Lidingö

2019

0,21

10

Lidingö

2020

0,19

11

Lidingö

2021

0,19

12

Lidingö

2022

0,17

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28