Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Kumla

2010

1,69

1

Kumla

2011

1,60

2

Kumla

2012

1,51

3

Kumla

2013

1,47

4

Kumla

2014

1,44

5

Kumla

2015

1,50

6

Kumla

2016

1,46

7

Kumla

2017

1,51

8

Kumla

2018

1,45

9

Kumla

2019

1,41

10

Kumla

2020

1,28

11

Kumla

2021

1,25

12

Kumla

2022

1,10

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21