Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Karlstad

2010

1,33

1

Karlstad

2011

1,25

2

Karlstad

2012

1,19

3

Karlstad

2013

1,15

4

Karlstad

2014

1,13

5

Karlstad

2015

1,17

6

Karlstad

2016

1,13

7

Karlstad

2017

1,16

8

Karlstad

2018

1,09

9

Karlstad

2019

1,04

10

Karlstad

2020

0,95

11

Karlstad

2021

0,93

12

Karlstad

2022

0,82

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21