Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från personbilar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Götene 2010 1,61
Götene 2011 1,58
Götene 2012 1,52
Götene 2013 1,49
Götene 2014 1,46
Götene 2015 1,53
Götene 2016 1,49
Götene 2017 1,46
Götene 2018 1,27
Götene 2019 1,26
Götene 2020 1,14
Götene 2021 1,12
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.4.1
Uppdaterad: 2023-12-15