Växthusgasutsläpp från personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Falköping | 2010 | 1,47 |
| 1 | Falköping | 2011 | 1,38 |
| 2 | Falköping | 2012 | 1,32 |
| 3 | Falköping | 2013 | 1,29 |
| 4 | Falköping | 2014 | 1,26 |
| 5 | Falköping | 2015 | 1,31 |
| 6 | Falköping | 2016 | 1,27 |
| 7 | Falköping | 2017 | 1,21 |
| 8 | Falköping | 2018 | 1,27 |
| 9 | Falköping | 2019 | 1,24 |
| 10 | Falköping | 2020 | 1,13 |
| 11 | Falköping | 2021 | 1,12 |
| 12 | Falköping | 2022 | 1,00 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. Åren 2024-2026 väntas denna klimatpåverkan öka, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter