Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Kommun Senaste värdet (ton CO2ekv/inv) Datum

0

Ödeshög

 4,22

2022

1

Åsele

 2,53

2022

2

Överkalix

 2,42

2022

3

Bollebygd

 2,24

2022

4

Vaggeryd

 2,24

2022

5

Sorsele

 2,20

2022

6

Tanum

 2,16

2022

7

Örkelljunga

 2,13

2022

8

Jokkmokk

 2,09

2022

9

Laxå

 2,07

2022

10

Munkedal

 2,04

2022

11

Markaryd

 2,04

2022

12

Tierp

 1,94

2022

13

Älvdalen

 1,89

2022

14

Storuman

 1,85

2022

15

Robertsfors

 1,78

2022

16

Nykvarn

 1,76

2022

17

Nyköping

 1,73

2022

18

Kungsör

 1,70

2022

19

Ljungby

 1,68

2022

20

Nordanstig

 1,67

2022

21

Vilhelmina

 1,67

2022

22

Vindeln

 1,65

2022

23

Gullspång

 1,64

2022

24

Arvidsjaur

 1,63

2022

25

Askersund

 1,61

2022

26

Pajala

 1,61

2022

27

Strömstad

 1,57

2022

28

Malung-Sälen

 1,57

2022

29

Årjäng

 1,57

2022

30

Grästorp

 1,56

2022

31

Mjölby

 1,55

2022

32

Vara

 1,54

2022

33

Bjurholm

 1,54

2022

34

Arjeplog

 1,53

2022

35

Knivsta

 1,51

2022

36

Ulricehamn

 1,50

2022

37

Härryda

 1,50

2022

38

Dorotea

 1,49

2022

39

Stenungsund

 1,47

2022

40

Enköping

 1,46

2022

41

Nordmaling

 1,45

2022

42

Arboga

 1,45

2022

43

Vårgårda

 1,44

2022

44

Skinnskatteberg

 1,44

2022

45

Vansbro

 1,42

2022

46

Färgelanda

 1,40

2022

47

Lomma

 1,40

2022

48

Söderhamn

 1,37

2022

49

Grums

 1,36

2022

50

Sunne

 1,33

2022

51

Tingsryd

 1,33

2022

52

Lekeberg

 1,33

2022

53

Borgholm

 1,33

2022

54

Ängelholm

 1,32

2022

55

Falkenberg

 1,32

2022

56

Värnamo

 1,32

2022

57

Uddevalla

 1,31

2022

58

Boxholm

 1,31

2022

59

Uppvidinge

 1,31

2022

60

Trosa

 1,29

2022

61

Valdemarsvik

 1,29

2022

62

Svedala

 1,29

2022

63

Hylte

 1,29

2022

64

Norsjö

 1,28

2022

65

Sigtuna

 1,28

2022

66

Bengtsfors

 1,27

2022

67

Ånge

 1,27

2022

68

Ragunda

 1,25

2022

69

Lilla Edet

 1,23

2022

70

Åstorp

 1,23

2022

71

Säter

 1,23

2022

72

Kramfors

 1,23

2022

73

Bräcke

 1,22

2022

74

Salem

 1,22

2022

75

Gällivare

 1,21

2022

76

Strängnäs

 1,21

2022

77

Skara

 1,21

2022

78

Torsby

 1,20

2022

79

Norberg

 1,20

2022

80

Svenljunga

 1,19

2022

81

Mönsterås

 1,19

2022

82

Övertorneå

 1,19

2022

83

Laholm

 1,19

2022

84

Högsby

 1,18

2022

85

Ydre

 1,18

2022

86

Filipstad

 1,18

2022

87

Varberg

 1,16

2022

88

Hagfors

 1,16

2022

89

Staffanstorp

 1,16

2022

90

Burlöv

 1,15

2022

91

Kalix

 1,14

2022

92

Ljusdal

 1,14

2022

93

Ljusnarsberg

 1,14

2022

94

Hörby

 1,14

2022

95

Sala

 1,14

2022

96

Höör

 1,13

2022

97

Emmaboda

 1,13

2022

98

Berg

 1,13

2022

99

Tranemo

 1,12

2022

100

Smedjebacken

 1,11

2022

101

Kumla

 1,10

2022

102

Hudiksvall

 1,10

2022

103

Sollefteå

 1,10

2022

104

Mellerud

 1,10

2022

105

Storfors

 1,10

2022

106

Bromölla

 1,10

2022

107

Mariestad

 1,10

2022

108

Härjedalen

 1,09

2022

109

Eda

 1,09

2022

110

Kinda

 1,09

2022

111

Alvesta

 1,08

2022

112

Torsås

 1,08

2022

113

Upplands-Bro

 1,07

2022

114

Mölndal

 1,07

2022

115

Hedemora

 1,06

2022

116

Båstad

 1,06

2022

117

Dals-Ed

 1,06

2022

118

Säffle

 1,06

2022

119

Rättvik

 1,05

2022

120

Lycksele

 1,05

2022

121

Mora

 1,04

2022

122

Ale

 1,04

2022

123

Gagnef

 1,04

2022

124

Mörbylånga

 1,03

2022

125

Flen

 1,03

2022

126

Orust

 1,02

2022

127

Karlsborg

 1,01

2022

128

Åmål

 1,01

2022

129

Älvsbyn

 1,01

2022

130

Timrå

 1,01

2022

131

Kungsbacka

 1,01

2022

132

Kristinehamn

 1,01

2022

133

Håbo

 1,01

2022

134

Falköping

 1,00

2022

135

Vingåker

 1,00

2022

136

Sävsjö

 1,00

2022

137

Söderköping

 1,00

2022

138

Götene

 1,00

2022

139

Orsa

 1,00

2022

140

Ockelbo

 0,99

2022

141

Surahammar

 0,99

2022

142

Jönköping

 0,99

2022

143

Eslöv

 0,99

2022

144

Tomelilla

 0,99

2022

145

Älvkarleby

 0,98

2022

146

Leksand

 0,98

2022

147

Gnosjö

 0,98

2022

148

Eksjö

 0,98

2022

149

Hallsberg

 0,98

2022

150

Vimmerby

 0,96

2022

151

Kiruna

 0,96

2022

152

Essunga

 0,96

2022

153

Kungälv

 0,96

2022

154

Vänersborg

 0,95

2022

155

Malå

 0,95

2022

156

Kävlinge

 0,95

2022

157

Östhammar

 0,94

2022

158

Gävle

 0,94

2022

159

Habo

 0,93

2022

160

Luleå

 0,93

2022

161

Gotland

 0,93

2022

162

Heby

 0,93

2022

163

Ronneby

 0,93

2022

164

Strömsund

 0,93

2022

165

Landskrona

 0,93

2022

166

Arvika

 0,93

2022

167

Piteå

 0,93

2022

168

Hallstahammar

 0,93

2022

169

Hultsfred

 0,93

2022

170

Nybro

 0,92

2022

171

Töreboda

 0,91

2022

172

Klippan

 0,91

2022

173

Hässleholm

 0,91

2022

174

Gislaved

 0,91

2022

175

Kil

 0,90

2022

176

Aneby

 0,90

2022

177

Oskarshamn

 0,90

2022

178

Kristianstad

 0,90

2022

179

Halmstad

 0,90

2022

180

Krokom

 0,90

2022

181

Norrtälje

 0,90

2022

182

Köping

 0,89

2022

183

Sotenäs

 0,89

2022

184

Osby

 0,89

2022

185

Vetlanda

 0,89

2022

186

Bollnäs

 0,88

2022

187

Mark

 0,88

2022

188

Nora

 0,87

2022

189

Skellefteå

 0,87

2022

190

Sollentuna

 0,87

2022

191

Tjörn

 0,87

2022

192

Lessebo

 0,87

2022

193

Herrljunga

 0,87

2022

194

Sölvesborg

 0,87

2022

195

Hällefors

 0,87

2022

196

Lindesberg

 0,86

2022

197

Sjöbo

 0,86

2022

198

Västervik

 0,86

2022

199

Norrköping

 0,85

2022

200

Östra Göinge

 0,85

2022

201

Hofors

 0,84

2022

202

Vallentuna

 0,84

2022

203

Älmhult

 0,84

2022

204

Mullsjö

 0,84

2022

205

Tidaholm

 0,83

2022

206

Karlstad

 0,82

2022

207

Ovanåker

 0,82

2022

208

Haparanda

 0,81

2022

209

Härnösand

 0,81

2022

210

Örnsköldsvik

 0,81

2022

211

Katrineholm

 0,81

2022

212

Nässjö

 0,79

2022

213

Åtvidaberg

 0,79

2022

214

Riket

 0,78

2023

215

Olofström

 0,78

2022

216

Sandviken

 0,78

2022

217

Sundsvall

 0,78

2022

218

Skurup

 0,77

2022

219

Karlshamn

 0,77

2022

220

Boden

 0,77

2022

221

Södertälje

 0,77

2022

222

Borås

 0,77

2022

223

Lysekil

 0,77

2022

224

Svalöv

 0,76

2022

225

Karlskoga

 0,76

2022

226

Kalmar

 0,76

2022

227

Hjo

 0,76

2022

228

Ludvika

 0,76

2022

229

Fagersta

 0,76

2022

230

Avesta

 0,74

2022

231

Åre

 0,74

2022

232

Falun

 0,74

2022

233

Linköping

 0,74

2022

234

Borlänge

 0,74

2022

235

Alingsås

 0,74

2022

236

Lerum

 0,73

2022

237

Vännäs

 0,73

2022

238

Örebro

 0,73

2022

239

Ystad

 0,73

2022

240

Skövde

 0,73

2022

241

Simrishamn

 0,72

2022

242

Helsingborg

 0,72

2022

243

Vellinge

 0,72

2022

244

Värmdö

 0,72

2022

245

Solna

 0,71

2022

246

Degerfors

 0,71

2022

247

Lidköping

 0,70

2022

248

Motala

 0,70

2022

249

Upplands Väsby

 0,69

2022

250

Tibro

 0,68

2022

251

Trollhättan

 0,67

2022

252

Finspång

 0,67

2022

253

Västerås

 0,66

2022

254

Forshaga

 0,66

2022

255

Österåker

 0,66

2022

256

Växjö

 0,63

2022

257

Karlskrona

 0,63

2022

258

Tranås

 0,62

2022

259

Partille

 0,61

2022

260

Ekerö

 0,60

2022

261

Eskilstuna

 0,60

2022

262

Vadstena

 0,59

2022

263

Perstorp

 0,58

2022

264

Nynäshamn

 0,58

2022

265

Umeå

 0,58

2022

266

Danderyd

 0,57

2022

267

Täby

 0,57

2022

268

Uppsala

 0,56

2022

269

Munkfors

 0,55

2022

270

Östersund

 0,53

2022

271

Gnesta

 0,52

2022

272

Lund

 0,52

2022

273

Göteborg

 0,51

2022

274

Botkyrka

 0,50

2022

275

Huddinge

 0,50

2022

276

Trelleborg

 0,50

2022

277

Bjuv

 0,49

2022

278

Haninge

 0,47

2022

279

Höganäs

 0,46

2022

280

Järfälla

 0,45

2022

281

Nacka

 0,44

2022

282

Vaxholm

 0,44

2022

283

Oxelösund

 0,40

2022

284

Malmö

 0,40

2022

285

Stockholm

 0,33

2022

286

Hammarö

 0,32

2022

287

Öckerö

 0,25

2022

288

Sundbyberg

 0,19

2022

289

Lidingö

 0,17

2022

290

Tyresö

 0,16

2022

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-07-21