Växthusgasutsläpp från personbilar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Berg | 2010 | 3,05 |
| 1 | Berg | 2011 | 2,89 |
| 2 | Berg | 2012 | 2,82 |
| 3 | Berg | 2013 | 2,78 |
| 4 | Berg | 2014 | 2,77 |
| 5 | Berg | 2015 | 2,93 |
| 6 | Berg | 2016 | 2,84 |
| 7 | Berg | 2017 | 2,49 |
| 8 | Berg | 2018 | 1,45 |
| 9 | Berg | 2019 | 1,42 |
| 10 | Berg | 2020 | 1,28 |
| 11 | Berg | 2021 | 1,27 |
| 12 | Berg | 2022 | 1,13 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken har minskat förhållandevis snabbt under mätperioden, av två skäl. För det första har bilarna i trafik blivit allt mer energieffektiva. För det andra har en allt högre andel förnybara drivmedel använts i vägtrafiken.
År 2023 avstannade nästan minskningen av personbilarnas klimatpåverkan, eftersom skärpningen av reduktionsplikten pausades. År 2024 ökade denna klimatpåverkan hela 18 procent jämfört med år 2023, främst på grund av den drastiska sänkning av reduktionsplikten som genomfördes den 1 januari 2024. Ett annat skäl är att körsträckan i bil ökade år 2024, vilket kan sättas i samband med sänkt skatt på bensin och diesel.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter