Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från personbilar

Indikator K. H.K.4. 1

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från personbilstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)

0

Älvkarleby

2010

1,45

1

Älvkarleby

2011

1,38

2

Älvkarleby

2012

1,32

3

Älvkarleby

2013

1,29

4

Älvkarleby

2014

1,26

5

Älvkarleby

2015

1,31

6

Älvkarleby

2016

1,26

7

Älvkarleby

2017

1,45

8

Älvkarleby

2018

1,27

9

Älvkarleby

2019

1,23

10

Älvkarleby

2020

1,12

11

Älvkarleby

2021

1,10

12

Älvkarleby

2022

0,98

Kommentar

Växthusgasutsläppen från personbilstrafiken minskar förhållandevis snabbt, av två skäl. För det första blir bilarna i trafik allt mer energieffektiva, vilket medför att allt mindre drivmedelsenergi används i biltrafiken. För det andra används en allt högre andel förnybara drivmedel i vägtrafiken.

År 2020 minskade personbilstrafikens utsläpp ovanligt mycket. Det huvudsakliga skälet är att körsträckorna och därmed drivmedelsförbrukningen minskade drasktiskt som en följd av pandemin.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28