Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Överkalix |
2010 |
0,315 |
1 |
Överkalix |
2011 |
0,185 |
2 |
Överkalix |
2012 |
0,145 |
3 |
Överkalix |
2013 |
0,126 |
4 |
Överkalix |
2014 |
0,112 |
5 |
Överkalix |
2015 |
0,347 |
6 |
Överkalix |
2016 |
0,353 |
7 |
Överkalix |
2017 |
0,517 |
8 |
Överkalix |
2018 |
0,429 |
9 |
Överkalix |
2019 |
0,412 |
10 |
Överkalix |
2020 |
0,346 |
11 |
Överkalix |
2021 |
0,329 |
12 |
Överkalix |
2022 |
0,268 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.