Växthusgasutsläpp från bussar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Österåker | 2010 | 0,010 |
| 1 | Österåker | 2011 | 0,049 |
| 2 | Österåker | 2012 | 0,037 |
| 3 | Österåker | 2013 | 0,032 |
| 4 | Österåker | 2014 | 0,027 |
| 5 | Österåker | 2015 | 0,003 |
| 6 | Österåker | 2016 | 0,001 |
| 7 | Österåker | 2017 | 0,000 |
| 8 | Österåker | 2018 | 0,001 |
| 9 | Österåker | 2019 | 0,001 |
| 10 | Österåker | 2020 | 0,001 |
| 11 | Österåker | 2021 | 0,001 |
| 12 | Österåker | 2022 | 0,001 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. År 2023 var denna andel cirka 95 procent.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter