Växthusgasutsläpp från bussar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Örkelljunga | 2010 | 0,150 |
| 1 | Örkelljunga | 2011 | 0,245 |
| 2 | Örkelljunga | 2012 | 0,189 |
| 3 | Örkelljunga | 2013 | 0,162 |
| 4 | Örkelljunga | 2014 | 0,141 |
| 5 | Örkelljunga | 2015 | 0,106 |
| 6 | Örkelljunga | 2016 | 0,062 |
| 7 | Örkelljunga | 2017 | 0,040 |
| 8 | Örkelljunga | 2018 | 0,075 |
| 9 | Örkelljunga | 2019 | 0,064 |
| 10 | Örkelljunga | 2020 | 0,054 |
| 11 | Örkelljunga | 2021 | 0,052 |
| 12 | Örkelljunga | 2022 | 0,035 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. År 2023 var denna andel cirka 95 procent.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter