Växthusgasutsläpp från bussar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Älvsbyn | 2010 | 0,135 |
| 1 | Älvsbyn | 2011 | 0,079 |
| 2 | Älvsbyn | 2012 | 0,061 |
| 3 | Älvsbyn | 2013 | 0,053 |
| 4 | Älvsbyn | 2014 | 0,046 |
| 5 | Älvsbyn | 2015 | 0,143 |
| 6 | Älvsbyn | 2016 | 0,144 |
| 7 | Älvsbyn | 2017 | 0,189 |
| 8 | Älvsbyn | 2018 | 0,111 |
| 9 | Älvsbyn | 2019 | 0,108 |
| 10 | Älvsbyn | 2020 | 0,090 |
| 11 | Älvsbyn | 2021 | 0,085 |
| 12 | Älvsbyn | 2022 | 0,069 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. År 2023 var denna andel cirka 95 procent.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter