Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Örnsköldsvik 2010 0,090
Örnsköldsvik 2011 0,088
Örnsköldsvik 2012 0,068
Örnsköldsvik 2013 0,058
Örnsköldsvik 2014 0,050
Örnsköldsvik 2015 0,091
Örnsköldsvik 2016 0,087
Örnsköldsvik 2017 0,005
Örnsköldsvik 2018 0,002
Örnsköldsvik 2019 0,003
Örnsköldsvik 2020 0,005
Örnsköldsvik 2021 0,005
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15