Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Årjäng | 2010 | 0,120 |
Årjäng | 2011 | 0,118 |
Årjäng | 2012 | 0,091 |
Årjäng | 2013 | 0,077 |
Årjäng | 2014 | 0,069 |
Årjäng | 2015 | 0,104 |
Årjäng | 2016 | 0,105 |
Årjäng | 2017 | 0,116 |
Årjäng | 2018 | 0,160 |
Årjäng | 2019 | 0,156 |
Årjäng | 2020 | 0,179 |
Årjäng | 2021 | 0,193 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.