Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Älvkarleby 2010 0,092
Älvkarleby 2011 0,090
Älvkarleby 2012 0,069
Älvkarleby 2013 0,059
Älvkarleby 2014 0,051
Älvkarleby 2015 0,221
Älvkarleby 2016 0,184
Älvkarleby 2017 0,061
Älvkarleby 2018 0,042
Älvkarleby 2019 0,031
Älvkarleby 2020 0,027
Älvkarleby 2021 0,029
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15