Växthusgasutsläpp från bussar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Timrå | 2010 | 0,197 |
| 1 | Timrå | 2011 | 0,124 |
| 2 | Timrå | 2012 | 0,096 |
| 3 | Timrå | 2013 | 0,082 |
| 4 | Timrå | 2014 | 0,072 |
| 5 | Timrå | 2015 | 0,130 |
| 6 | Timrå | 2016 | 0,125 |
| 7 | Timrå | 2017 | 0,011 |
| 8 | Timrå | 2018 | 0,025 |
| 9 | Timrå | 2019 | 0,026 |
| 10 | Timrå | 2020 | 0,021 |
| 11 | Timrå | 2021 | 0,023 |
| 12 | Timrå | 2022 | 0,022 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. År 2023 var denna andel cirka 95 procent.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter