Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Täby |
2010 |
0,010 |
1 |
Täby |
2011 |
0,053 |
2 |
Täby |
2012 |
0,041 |
3 |
Täby |
2013 |
0,034 |
4 |
Täby |
2014 |
0,029 |
5 |
Täby |
2015 |
0,003 |
6 |
Täby |
2016 |
0,001 |
7 |
Täby |
2017 |
0,000 |
8 |
Täby |
2018 |
0,001 |
9 |
Täby |
2019 |
0,001 |
10 |
Täby |
2020 |
0,001 |
11 |
Täby |
2021 |
0,001 |
12 |
Täby |
2022 |
0,001 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.