Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Mjölby 2010 0,112
Mjölby 2011 0,108
Mjölby 2012 0,083
Mjölby 2013 0,071
Mjölby 2014 0,062
Mjölby 2015 0,043
Mjölby 2016 0,029
Mjölby 2017 0,015
Mjölby 2018 0,019
Mjölby 2019 0,010
Mjölby 2020 0,001
Mjölby 2021 0,001
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15