Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030

Växthusgasutsläpp från bussar

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)
Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
Malung-Sälen 2010 0,143
Malung-Sälen 2011 0,141
Malung-Sälen 2012 0,110
Malung-Sälen 2013 0,095
Malung-Sälen 2014 0,084
Malung-Sälen 2015 0,185
Malung-Sälen 2016 0,128
Malung-Sälen 2017 0,020
Malung-Sälen 2018 0,019
Malung-Sälen 2019 0,010
Malung-Sälen 2020 0,016
Malung-Sälen 2021 0,013
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Indikator K.H.K.4.4
Uppdaterad: 2023-12-15