Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Malung-Sälen |
2010 |
0,215 |
1 |
Malung-Sälen |
2011 |
0,141 |
2 |
Malung-Sälen |
2012 |
0,110 |
3 |
Malung-Sälen |
2013 |
0,095 |
4 |
Malung-Sälen |
2014 |
0,084 |
5 |
Malung-Sälen |
2015 |
0,184 |
6 |
Malung-Sälen |
2016 |
0,128 |
7 |
Malung-Sälen |
2017 |
0,023 |
8 |
Malung-Sälen |
2018 |
0,039 |
9 |
Malung-Sälen |
2019 |
0,040 |
10 |
Malung-Sälen |
2020 |
0,032 |
11 |
Malung-Sälen |
2021 |
0,036 |
12 |
Malung-Sälen |
2022 |
0,036 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.