Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från bussar

Indikator K. H.K.4. 4

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från busstrafiken (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Ljusdal 2010 0,141
1 Ljusdal 2011 0,100
2 Ljusdal 2012 0,078
3 Ljusdal 2013 0,066
4 Ljusdal 2014 0,058
5 Ljusdal 2015 0,065
6 Ljusdal 2016 0,042
7 Ljusdal 2017 0,010
8 Ljusdal 2018 0,038
9 Ljusdal 2019 0,039
10 Ljusdal 2020 0,028
11 Ljusdal 2021 0,026
12 Ljusdal 2022 0,023
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2024-11-28