Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Ljungby |
2010 |
0,366 |
1 |
Ljungby |
2011 |
0,183 |
2 |
Ljungby |
2012 |
0,141 |
3 |
Ljungby |
2013 |
0,121 |
4 |
Ljungby |
2014 |
0,105 |
5 |
Ljungby |
2015 |
0,108 |
6 |
Ljungby |
2016 |
0,088 |
7 |
Ljungby |
2017 |
0,133 |
8 |
Ljungby |
2018 |
0,102 |
9 |
Ljungby |
2019 |
0,084 |
10 |
Ljungby |
2020 |
0,073 |
11 |
Ljungby |
2021 |
0,082 |
12 |
Ljungby |
2022 |
0,063 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.