Växthusgasutsläpp från bussar
| Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
|---|---|---|---|
| 0 | Kungälv | 2010 | 0,016 |
| 1 | Kungälv | 2011 | 0,060 |
| 2 | Kungälv | 2012 | 0,046 |
| 3 | Kungälv | 2013 | 0,039 |
| 4 | Kungälv | 2014 | 0,034 |
| 5 | Kungälv | 2015 | 0,004 |
| 6 | Kungälv | 2016 | 0,002 |
| 7 | Kungälv | 2017 | 0,003 |
| 8 | Kungälv | 2018 | 0,042 |
| 9 | Kungälv | 2019 | 0,040 |
| 10 | Kungälv | 2020 | 0,035 |
| 11 | Kungälv | 2021 | 0,025 |
| 12 | Kungälv | 2022 | 0,026 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. År 2023 var denna andel cirka 95 procent.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.
På väg mot fossilfria transporter