Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Jokkmokk | 2010 | 0,169 |
Jokkmokk | 2011 | 0,168 |
Jokkmokk | 2012 | 0,130 |
Jokkmokk | 2013 | 0,112 |
Jokkmokk | 2014 | 0,098 |
Jokkmokk | 2015 | 0,307 |
Jokkmokk | 2016 | 0,312 |
Jokkmokk | 2017 | 0,381 |
Jokkmokk | 2018 | 0,457 |
Jokkmokk | 2019 | 0,526 |
Jokkmokk | 2020 | 0,584 |
Jokkmokk | 2021 | 0,686 |
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.