Växthusgasutsläpp från bussar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Jokkmokk |
2010 |
0,287 |
1 |
Jokkmokk |
2011 |
0,168 |
2 |
Jokkmokk |
2012 |
0,130 |
3 |
Jokkmokk |
2013 |
0,112 |
4 |
Jokkmokk |
2014 |
0,098 |
5 |
Jokkmokk |
2015 |
0,303 |
6 |
Jokkmokk |
2016 |
0,304 |
7 |
Jokkmokk |
2017 |
0,369 |
8 |
Jokkmokk |
2018 |
0,232 |
9 |
Jokkmokk |
2019 |
0,228 |
10 |
Jokkmokk |
2020 |
0,192 |
11 |
Jokkmokk |
2021 |
0,183 |
12 |
Jokkmokk |
2022 |
0,146 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från bussar har minskat snabbare än för alla andra fordonstyper eftersom andelen förnybar drivmedelsenergi ökat snabbast i busstrafiken. Däremot har ingen nämndvärd energieffektivisering skett.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.